Hoezo veel mensen - Reisverslag uit Xi'an, China van inekeenmathieu - WaarBenJij.nu Hoezo veel mensen - Reisverslag uit Xi'an, China van inekeenmathieu - WaarBenJij.nu

Hoezo veel mensen

Door: Ineke

17 Oktober 2008 | China, Xi'an

Wat geweldig lief van Jacob, daarom hebben we het hier ook zo naar onze zin. Moet het verhaal van dinsdag en woensdag echt nog even schrijven want dat was echt heel bijzonder.

Lieve Mara en Romee, heel veel kussen voor jullie! Mathieu heeft de hele tijd gevraagd of jullie nog in Walibi waren. Het was vast erg leuk.

Zoals Jacob schreef zijn we met de taxi naar het station gegaan. Nou het station dat was een belevenis op zich. Zo groot dat heb je nog nooit gezien. Er zijn twaalf wachtruimtes die per stuk veel groter zijn als een ruimte die we ons kunnen voorstellen. Daar zitten mensen te wachten tot hun trein gaat inchecken. De mensen die niet zitten lopen via een centrale gang in en uit het station. En daar stonden wij te wachten op onze gids. Nu kennen jullie het verhaal van eerder deze week nog niet, maar Mathieu is hier echt een attractie. Dus ook op station stonden er weer mensen om ons heen, naar hem te kijken. Sommigen zijn brutaal genoeg om hem aan te raken en anderen nemen een foto. En hij is er nog steeds niet aangewend en dus niet erg blij mee. Overweldigend dus zo'n menigte op het station.

Onze trein ging om iets voor half tien. We hadden kaartjes voor de soft sleeper, dan reis je luxer, slechts vier bedden in een wagon. Onze gids meldde ook nog dat deze kaartjes meestal door de wat intellectuele chinesen gekocht werden, waardoor het met hun manieren wel mee zou vallen. Wagon 10, bed 26 en 28 stond er op onze kaartjes. Dat waren de bedden bovenaan, onder ons liggen twee chinesen. Die waren er op van huis gegaan, want zij hoefden alleen hun broek uit te doen en hadden er een soort van piama broek onderaan. Ik niet, dus maar in mijn kleren geslapen. Mathieu is aardig gewend aan de sanitaire voorzieningen in China. Hij is wel vier keer naar de wc geweest in de trein. Hij vindt het wel vies, maar hij gaat toch.
We hebben gekaart. Er kon een lichtje aan blijven, waarbij je zelfs kon lezen. En zijn daarna gaan slapen. 's Ochtends werden we gewekt met chinese muziek. Eigenlijk wel mooi.

Op het perron vonden we onze gids niet, maar buiten het station wel. We werden naar een ruime taxibus geleid met chaffeur. Op deze manier hebben we het Historisch museum bezocht. Gaat over de geschiedenis van China. Onze voorbereiding met de dvd's was eigenlijk wel geweldig. Is echt aan te rijden, want we hebben heel veel dus al eens op een hele leuke manier gehoord en gezien. Onvoorstelbaar dat de voorwerpen, allemaal zo oud zijn. Zhang Qian (deze naam spelt Mahtieu, ik zou het echt niet weten) staat hier in het museum omdat hij degene is die voor het eerst naar het Westen getrokken is en daarmee de zijde route opende. Het begin van culturele en andere uitwisseling met veel andere landen.

Hierna zijn we naar de grote pagoda geweest. Een belangrijke monik, Xuan Zhuang, is naar India geweest om daar het buddisme te leren kennen en bij terugkomst heeft hij het vertaald in het Chinees. Ter ere van hem heeft de emperor dit complex ingericht. Een naar indiase stijl gebouwde tempel met daarom heen nog van allerlei gebouwen. Er zijn een aantal monikken en we hebben ook zelf bij de geluks buddha, een (duurbetaalde) wens gedaan.

De stadsmuur van Xi'an stond toen nog op het programma. Een verdedigingsmuur die rond zestienhonderd hersteld is en nu nog steeds in prima staat. Denk dat hij later nog wel eens gerenoveerd zal zijn. Hier hebben we op de tandem gefietst. Niet zo heel ver want Mahtieu moest er wel plezier in houden.

Het eten deden we voor het eerst met zijn twee. De derde serveerster begreep pas dat we cola wilden en verder hebben we op plaatjes aangewezen wat we wilden. Was best goed gelukt, alleen wel heel erg veel voor twee personen. Het leek alsof we niet gegeten hadden toen klaar waren. Nadat we afgerekend hadden kregen we een soort van krasloten ?!?!? Hiermee bestond (denken wij) de kans dat je een deel van het eten gratis kreeg. Helaas we hadden geen geluk.

Na het eten een wandeling tussen de chinesen. Het is hier s avonds erg druk op straat. In een park zit het hartstikke vol mensen die praten en muziek maken. Een paar honderd meter verder op wordt er muziek gemaakt en door meer dan honderd mensen een soort van volksdans gedaan. Het lijkt erop alsof iedereen die langs komt kan aansluiten en meedoen. Lopend door het park zien we weer een heleboel van die fitness toestellen die je overal tegenkomt. En ze worden echt gebruikt. Heel veel mensen doen op deze manier wat aan hun conditie. Ook tafeltennis tafels staan er een heleboel (daarom zijn ze daar natuurlijk zo goed in) We zien mensen yoga-oefeningen doen op straat. Echt een heel ander leven wat zich helemaal op straat afspeelt.

We hebben nog een flesje drinken gekocht. Deze keer kost het flesje 3 Yuan. Dat is hetzelfde flesje als wat vanmiddag op de stadsmuur 10 Yuan kost. Die andere was wel koud, maar de plek waar je iets koopt is hier ook erg bepalende voor de prijs.

De hotelkamer was prima. Bij het ontbijt misten we het broodbeleg. Maar met alleen boter hebben we onze magen gevuld.

We gaan de tassen pakken, (eerst mag Mathieu nog even spelen op deze computer, hij vraagt steeds of het nog lang duurt) en dan komt onze gids ons weer ophalen om naar het terracotta leger te gaan.

De foto's bij dit verhaal staan hier:

• 17 Oktober 2008 - 05:42

Jacob:

De volgende keer dat ze 10 Yuan voor een flesje vragen moet je gewoon 3 zeggen en dan kan je hem zeer waarschijnlijk voor 4 of 5 yuan meenemen.

Niets is in China wat het lijkt en bij verkopers op straat geldt de gouden regel "iets kost wat de gek (=toerist) er voor betaalt".
    Dus altijd en overal afdingen !

• 17 Oktober 2008 - 07:12

Rianne:

Klinkt allemaal erg indrukwekkend. Nu al een reis om nooit te vergeten.
    Nu je ook al brood eet zonder beleg vrees ik inderdaad dat ik niet ga winnen! Hoop dat je snel weer een berichtje plaatst; erg leuk om jullie avonturen te lezen. Lieve groeten!

• 17 Oktober 2008 - 09:16

Angela:

Wat een ervaringen allemaal! Echt leuk om jullie reis zo te kunnen volgen!

Veel plezier nog!

Groetjes,
    Edwin en Angela

• 17 Oktober 2008 - 14:52

Jary:

Haha!

het gaat daar wel leuk hé?

tot na de vakantieee!

• 18 Oktober 2008 - 18:18

Mara & Romée:

Lieve mama en Mathieu, we hebben allebei de verhalen gelezen. Jullie zullen wel veel gezien hebben. Een paar foto's hebben wij al gezien. Wij zijn dinsdag naar Walibi World geweeest. Mara is in verschillende achtbanen geweest. Dit was leuk. Morgen gaan wij naar Willem II kijken. Wij hopen dat zij gaan winnen. Daarna willen wij nog naar opa gaan. Weten jullie al hoe laat jullie dinsdag aankomen? Kusjes xxxxx Mara en Romée

• 18 Oktober 2008 - 20:06

Vera:

das toch leuk al die aandacht ! kan Mathieu al vast voor fotomodel oefenen (hahah)
    ik ben echt jaloers op jullie joh !! ik wil ook naar china , maja ik zal nog even geduld moeten hebbben .
    groetjes vera
    ps. is Mathieu nou groter dan die chineese daar ???