Laatste nachtje thuis.. - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van inekeenmathieu - WaarBenJij.nu Laatste nachtje thuis.. - Reisverslag uit Tilburg, Nederland van inekeenmathieu - WaarBenJij.nu

Laatste nachtje thuis..

Door: Ineke

09 Oktober 2008 | Nederland, Tilburg

Het is niet dat de koffers al helemaal gepakt zijn, maar ik ben al een eind op weg. En ik verkeer nu in het stadium waarin je de stress voorbij bent en als uitgangspunt hebt: Geld en een paspoort en alles wat we niet bij ons hebben, kopen we gewoon nieuw! Misschien wel een goed uitgangspunt als je naar china gaat. Mathieu heeft inmiddels geconstateerd dat een boel van onze spullen "made in China" zijn en dus in dat land wel van alles heel goedkoop te koop moet zijn. Alleen voor zijn voetbalsokken (die deze week kapot waren) geldt het niet. Die moeten van Sarto zijn....

Jacob heeft vandaag terug gemaild dat ze ons op komen halen op het vliegveld. Als we ze niet zien wachten we bij Starbucks. En dat klinkt dan wel weer heel dichtbij!

We zijn behoorlijk goed voorbereid. Een vijftal documentaires gekocht, vier al gezien en de laatste morgen in de auto onderweg naar Schiphol. En al zo veel geleerd (Ik weet dan ook helemaal niets van China) en ik ben echt onder de indruk. Die Chinesen hebben alles ontdekt voordat wij europeanen er aan toe kwamen!! Een van de dvd's ging over de chinese armada. Nou ging onze (in vergelijking is het ook ineens wij, europeanen in plaats van Nederlanders) Vasco da Game pas veel later op ontdekkingsreis met 160 bemanningslieden, waarvan er 100 stierven aan scheurbuik. De chinesen maakten deze reizen ongeveer 1430 en met 300 boten met daarop 20.000 mensen. Ze hadden boten bij zich met drinkwater, met dieren en met landbouwgewassen (in ontkiemend soya zat voldoende vitamine C)en bleven dus wel gezond. Ze hadden niet het doel om te kolonialiseren, anders was er voor ons waarschijnlijk niet veel overgebleven. Feit is dat dit wel het minst geweldadige verhaal is wat er op de dvd te zien was, dus opvoedkundig was het ben ik bang niet helemaal verantwoord voor een net-negen-jarige. Gschiedenis van voor Christus tot in de vijftiende eeuw gaat gepaard met oorlog, plundering en slaverij, in China deed men daar niet voor onder. Wat een geweld voor iemand die onze eigen geschiedenis nog niet kent en gelooft dat wij nederlanders altijd zo braaf geweest zijn. Mathieu vroeg na de eerste dvd heel beheerst of het nu nog zo is, in China....

Ik vind het heel spannend. Doe wel stoer maar maak me ook wel een beetje zorgen. In ieder geval ga ik de thuisblijvers missen! Lieve kus en tot over 11 dagen....

• 10 Oktober 2008 - 09:31

Ad, Nicole En Kids.:

Wij wensen jullie een fantastische reis toe en wat leuk dat we jullie kunnen volgen. Gaan we dan ook zeker doen. Geniet ervan en tot over 11 dagen.

• 10 Oktober 2008 - 20:33

Hanneke:

Geen zorgen, alles komt goed. Jullie gaan een onwijs bijzondere tijd tegemoet. Ga er lekker van genieten. Over 11 dagen (of eerder via deze site) horen we jullie verhalen.